Przez likwidację szkody komunikacyjnej należy rozumieć wszystkie czynności, jakie są podejmowane przez ubezpieczyciela, dotyczące usuwania skutków kolizji drogowej lub wypadku. Proces likwidacji szkody rozpoczyna się w chwili zgłoszenia zdarzenia przez osobę poszkodowaną, a kończy wypłaceniem należnego odszkodowania. Jakie działania podejmuje ubezpieczyciel w trakcie likwidacji szkody komunikacyjnej?
Każde zdarzenie, nawet drobną stłuczkę na parkingu, warto zgłosić do ubezpieczyciela. Jeśli zawinił drugi kierowca, odszkodowanie będzie wypłacane z jego OC, natomiast jeśli to my spowodowaliśmy zdarzenie, szkoda będzie likwidowana z dobrowolnego ubezpieczenia AC. Można wyróżnić szkody rzeczowe, do których zalicza się uszkodzony samochód lub przedmioty, które się w nim znajdują, a także korzyści związane z jego posiadaniem, szkody osobowe, obejmujące uszczerbki na zdrowiu i koszty leczenia, jak również krzywdy, czyli szkody psychiczne wynikłe z zaistniałej sytuacji. Wszystkie działania, które wchodzą w skład procesu likwidacji szkody komunikacyjnej z OC przebiegają na koszt ubezpieczyciela sprawcy.
Kolizje i wypadki drogowe to bardzo stresujące zdarzenia. Kontakt z ubezpieczycielem pozwala ograniczyć to napięcie, ponieważ bierze on na siebie zarządzanie dokumentacją związaną ze zdarzeniem, odholowanie uszkodzonego pojazdu czy zapewnienie samochodu zastępczego. Ubezpieczyciel zadba o to, by poszkodowany bezpiecznie dotarł do domu lub mógł skorzystać z noclegu w hotelu. Jeśli jest taka konieczność, do jego obowiązków należy reprezentowanie poszkodowane w sądzie oraz pomoc w uzyskaniu dopłaty do szkody, gdy zostanie ona oceniona zbyt nisko. Wsparcie ubezpieczyciela pozwala oszczędzić czas i nerwy.